Et sp¿rgsmŒl og et svar

 

Tim Pallis

 

 

Sp¿rgsmŒl til den t¾nke-kloge zen mand:

 

Man kan kun v¾re uvidende, nŒr man ikke ved det.

SŒ snart man ved, at man er uvidende, er man det ikke.

HvornŒr ved man sŒ, at man er uvidende?

 

Kh Rie

 

K¾re Rie

 

Den t¾nke-kloge zen mand eksisterer ikke! Hvis han er t¾nke-klog er han ikke zen mand, og hvis han er zen mand er han ikke t¾nke-klog.

 

Hvis man praktiserer zen, har man ikke rŒd til hverken at t¾nke eller v¾re klog. Den, der f¿ler sig draget af at praktisere zen, g¿r det, fordi han f¿ler sig alt for rig pŒ tanker og for klog. Hvis vi kunne forenkle vort Œndsliv til zen praksis, ville vi udadtil sikkert fremstŒ som dumme, indadtil blot som ŒrvŒgne.

 

Den uvidenhed man kan v¾re, nŒr man ikke ved det, er ensbetydende med, at bevidsthedens refleksive aktivitet ikke l¾ngere fungerer. Dette er enten en tilstand af s¿vn eller samadhi. Det er afgjort en ¿nskv¾rdig tilstand, fordi den er regenererende. For s¿vnens vedkommende i en dags

tid, for samadhis vedkommende for livet.

 

I zen bliver tilstanden alligevel kritiseret som: Kulsort, stagnerende, stillestŒende, statisk eller d¿d. Der mŒ nemlig finde en genvindelse af bevidstheden sted, en opvŒgnen  (oplysning) fra uvidenhedstilstanden. Man v¾kkes til bevidsthed igen af et pludseligt sanseindtryk.

 

SŒ snart man erkender, at man fundamentalt set er uvidende, er man vŒgnet op fra sin uvidenhed (Sokrates ved at han ikke ved). Indser man sin uvidenhed er man befriet fra den.

 

Du siger: "SŒ snart man ved, at man er uvidende, er man det ikke." Zen tr¾ningen gŒr netop ud pŒ, at v¾re begge dele pŒ Žn gang, men uden det "man", som er det. Det er ulogisk, men sandt.

 

At v¾re fri af dualismen "viden og uvidenhed" begynder pŒ sk¾llet mellem fundamental uvidenhed og viden derom. Her erkender "man" sin egentlige uvidenhed, men er dermed ogsŒ trŒdt ud af den pŒ grund af sin viden derom.

 

Derfor er dit sp¿rgsmŒl: "HvornŒr ved man sŒ, at man er uvidende?" meget vigtigt.

 

Det ved "man" i det ¿jeblik "man" pludselig vŒgner, genvinder bevidstheden, og indser at "den", der var uvidende og nu vidende ikke l¾ngere er tilstede. I dette frav¾r begynder bevidsthedens refleksive

aktivitet endnu engang at fungere. 

 

I zen praksis drejer det sig om at komme af med alle sp¿rgsmŒl vedr¿rende uvidenhed og viden, samadhi og oplysning. Dette kaldes sommetider "viden", andre gange "uvidenhed". Det handler nemlig om at komme af med bŒde den, der ved, og den, der ikke ved. Dette kaldes MU

pŒ japansk, som betyder "ingen". Dette "ingen" er ikke adskilt fra den sansede virkelighed.