Et sp¿rgsmŒl og et svar
Tim
Pallis
Sp¿rgsmŒl
til den t¾nke-kloge zen mand:
Man kan
kun v¾re uvidende, nŒr man ikke ved det.
SŒ snart
man ved, at man er uvidende, er man det ikke.
HvornŒr
ved man sŒ, at man er uvidende?
Kh Rie
K¾re Rie
Den t¾nke-kloge
zen mand eksisterer ikke! Hvis han er
t¾nke-klog er han ikke zen mand, og
hvis han er zen mand er han ikke
t¾nke-klog.
Hvis man
praktiserer zen, har man ikke rŒd til
hverken at t¾nke eller v¾re klog. Den, der f¿ler sig draget af at praktisere zen, g¿r det, fordi han f¿ler sig alt
for rig pŒ tanker og for klog. Hvis vi kunne forenkle vort Œndsliv til zen praksis, ville vi udadtil sikkert
fremstŒ som dumme, indadtil blot som ŒrvŒgne.
Den
uvidenhed man kan v¾re, nŒr man ikke ved det, er ensbetydende med, at
bevidsthedens refleksive aktivitet ikke l¾ngere fungerer. Dette er enten en
tilstand af s¿vn eller samadhi. Det
er afgjort en ¿nskv¾rdig tilstand, fordi den er regenererende. For s¿vnens
vedkommende i en dags
tid, for
samadhis vedkommende for livet.
I zen bliver tilstanden alligevel
kritiseret som: Kulsort, stagnerende, stillestŒende, statisk eller d¿d. Der mŒ
nemlig finde en genvindelse af bevidstheden sted, en opvŒgnen (oplysning) fra uvidenhedstilstanden. Man
v¾kkes til bevidsthed igen af et pludseligt sanseindtryk.
SŒ snart
man erkender, at man fundamentalt set er uvidende, er man vŒgnet op fra sin
uvidenhed (Sokrates ved at han ikke ved). Indser man sin uvidenhed er man
befriet fra den.
Du
siger: "SŒ snart man ved, at man er uvidende, er man det ikke." Zen
tr¾ningen gŒr netop ud pŒ, at v¾re begge dele pŒ Žn gang, men uden det
"man", som er det. Det er ulogisk, men sandt.
At v¾re
fri af dualismen "viden og uvidenhed" begynder pŒ sk¾llet mellem
fundamental uvidenhed og viden derom. Her erkender "man" sin
egentlige uvidenhed, men er dermed ogsŒ trŒdt ud af den pŒ grund af sin viden
derom.
Derfor
er dit sp¿rgsmŒl: "HvornŒr ved man sŒ, at man er uvidende?" meget
vigtigt.
Det ved
"man" i det ¿jeblik "man" pludselig vŒgner, genvinder
bevidstheden, og indser at "den", der var uvidende og nu vidende ikke
l¾ngere er tilstede. I dette frav¾r begynder bevidsthedens refleksive
aktivitet
endnu engang at fungere.
I zen praksis drejer det sig om at komme
af med alle sp¿rgsmŒl vedr¿rende uvidenhed og viden, samadhi og oplysning. Dette kaldes sommetider "viden",
andre gange "uvidenhed". Det handler nemlig om at komme af med bŒde den,
der ved, og den, der ikke ved. Dette kaldes MU
pŒ
japansk, som betyder "ingen". Dette "ingen" er ikke adskilt
fra den sansede virkelighed.